DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Foto: Kirill Kallinikov, Ritzau Foto.

Udskældt sagsbehandlings-it til udsatte børn skrottes

Tre år efter sidste fase af implementeringen lægges sagsbehandlingssystemet DUBU nu i graven for at genopstå i nye klæder.
27. JUL 2017 13.31

Det er kun tre år siden sagsbehandlingssystemet DUBU, der står for Digitalisering af Udsatte Børn og Unge, blev færdigt. Nu skal det afløses af et nyt system, som skal skrives fra bunden. Prisen bliver 130 mio. kr.

Det kan man læse hos Tenders Electronic Daily, hvor udbudsmaterialet ligger frit tilgængeligt. Udbudsrunden til det nye system blev færdiggjort tidligere denne måned og Netcompany er valgt som leverandør.

I udbudsmaterialet kan man desuden læse, at Kombit, der står for DUBU, har valgt ikke at opdele kontrakten i flere delkontrakter, da 'den leverandør, som leverer systemet, også efterfølgende driftsafvikler og vedligeholder systemet, fordi den pågældende leverandør har betydeligt større indsigt i den udviklede løsning.'

Derudover forventer Kombit, at der i fremtiden med kun én kontrakt kan etableres et tæt samarbejde mellem leverandøren og Kombit:

'Og en opdeling i flere delkontrakter vil skabe en væsentlig større risiko i forhold til ansvarsfordelingen mellem leverandørerne. Endvidere taler økonomiske hensyn for en samlet kontrakt, da der forventes at være besparelser ved selve udbudsprocessen samt ved den efterfølgende kontraktstyring.'

Alarmklokken
DUBU er et fælleskommunalt system, som 76 kommuner bruger i sagsbehandlingen, når sagerne drejer sig om udsatte børn og unge. Planen med DUBU var, at det skulle dæmme op for problemerne med de såkaldte nomadefamilier, der bevæger sig under den kommunale radar ved at flytte til en ny kommune.

Og kommunerne blev derfor pålagt at have implementeret enten DUBU eller et lignende system senest i 2014.

Tilbage i 2011 bimlede alarmklokkerne allerede, da Storbritannien skrottede et system, som var næsten identisk med DUBU. Sagsbehandlere i Storbritannien endte med at bruge 60 procent af deres tid foran computeren, skriver Version2. DUBU blev også kritiseret for at have ringe it-arkitektur i forbindelse med integration med øvrige ESDH-systemer.

Ikke noget problem
Til Version2 forklarer Poul Ditlev Christiansen, projektejer for DUBU, at grunden til, at man bygger koden om fra starten er, at der en række nye ønsker til det nye DUBU.

- Vi mener ikke, at det nuværende DUBU er et problem. Det blev indkøbt tilbage i 2011 og har snart fungeret i kommunerne i syv år. Udbuddet blev vundet af IBM, som bød ind med relevante teknologier på daværende tidspunkt. Som tidligere nævnt har der været opstartsvanskeligheder, men vi har en it-understøttelse, der fungerer. Vi har i forbindelse med det nye udbud lagt vægt på en endnu højere grad af effektivisering af sagsbehandlingen, endnu større grad af brugervenlighed og ikke mindst høj grad af genkendelighed, så skifteomkostningerne bliver så minimale som muligt for kommunerne.

 

Netcompany, som har vundet udbudet kommer til at stå for:

  • Udvikling af et nyt DUBU
  • Etablering af driftsmiljø
  • Uddannelse
  • Drift, support og vedligehold
  • Videreudvikling.

Læs hele udbudsmaterialet hos Tender Electronic Daily.