DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Sikker kommunikation: App erstatter sms'er i Varde

Kommunikationen mellem borger og jobcenter i Varde Kommune foregår via en app i stedet for sms, og flere kommuner har vist interesse.
28. JUN 2019 6.37

VARDE: Jobcentret i Varde Kommune har udviklet en app, som gør det nemmere at overholde de GDPR-regler, som trådte i kraft sidste år. Appen erstatter nemlig den korrespondance, som i dag foregår over sms mellem jobcenter og borger.

Appen er delt op i en borger- og en medarbejderoplevelse. Det vil sige, at man kun bliver mødt af de menuer, som er relevante. Det er nemt for borgeren at skrive til sin sagsbehandler, og den obligatoriske journalføring sker automatisk. 

Siden GDPR-reglerne trådte i kraft, har flere kommuner overvejet, hvordan man bedst muligt holder den form for korrespondance inden for persondatareglerne. Derfor har 26 andre kommuner også henvendt sig til Varde for at høre mere om løsningen, fortæller digitaliseringskonsulent Thomas Neville, der holder møder med kommunale digitaliseringschefer over hele landet.

- Vores app løser GDPR-udfordringen. Samtidig har vi indbygget funktioner, der gør livet nemmere for medarbejderne på jobcentret. For eksempel skal sagsbehandlerne journalisere deres kommunikation med borgerne, også sms’er, men i appen sker det helt automatisk, siger han.

Brugerne logger ind med en firecifret kode. Appen er udviklet i tæt samarbejde med kommunens Team Ung og de borgere, der er tilknyttet teamets sagsbehandlere. I løbet af 2019 rulles den ud til unge-teamets medarbejdere, og i løbet af 2020 skal den være fuldt implementeret blandt alle medarbejdere og borgere på jobcentret. 

ibs