DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Signalsystem fra 1912 afløses i Vendsyssel af nyt digitalt system

Det nuværende blev taget i brug før første verdenskrig og fik sin seneste store opdatering i 1946
22. OKT 2018 14.10

Som det første sted i landet kører togene i Vendsyssel nu via et nyt digitalt signalsystem. Det eksisterende togsignalsystem er fra 1912 og afløses som det første sted i landet nu af et nyt og moderne digitalt signalsystem, oplyser DR Nordjylland.

Det gamle signalanlæg er mekanisk og styres ved at trække i gule og røde håndtag, der tænder for lyssignaler ved skinnerne og giver lokomotivføreren besked om, at sporet er frit. Med det nye system ERTMS, European Rail Traffic Management System, får lokomotivføreren automatisk besked om kør og stop via via et elektronisk panel i førerhuset.

Det skal give en mere fleksibel togtrafik og betydeligt færre forsinkelser for passagererne, fortæller områdechef for signalprogrammet i Banedanmark, Janus Steen Møller:

- Vi får færre komponenter, der kan gå i stykker, og færre kabler der kan blive revet over, og det gør, at vi vil få et nyt system, som er mere robust og har færre fejl, siger han til DR Nordjylland.

Faktisk mener Banedanmark, at man kan undgå omkring 50 pct. af de fejl, der i dag giver forsinkelser i togene. 

Der skal da også holdes liv i de gamle signalsystemer mange år endnu. Oprindeligt var det planen, at signalsystemet skulle være taget i brug af i hele landet i 2023, men det er blevet syv år forsinket og ventes først at været etableret alle steder i 2030.

I Nordjylland betyder den forskudte indfasning, at man i en lang periode ikke vil kunne køre direkte fra eksempelvis Aarhus eller København til Frederikshavn. Men er derimod nødt til at skifte tog i Aalborg.

Også på strækningen Roskilde-Køge-Næstved vil man inden for kort tid tage det nye digitale system i brug.

ka