DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Privat borger modtager hundredevis af kommune-mails

En borger, som har indstillet sin mail til at modtage alt, som sendes til @anders.dk, har modtaget hundredevis af mails, der skulle være sendt til Randers Kommune
24. JUL 2018 10.08

Over tid har en almindelig borger ved navn Anders Lorensen modtaget hundredvis af hovsa-mails, herunder adskillige mails med CPR-numre, fyresedler og forskelligt andet følsomt indhold, der egentlig var rettet til Randers Kommune. Mange af dem kom fra Randers Kommunes egne medarbejdere, skriver Version2.

Det skyldes, at borgeren har indstillet sin mail til at være en såkaldt catch-all mail, så alle mails der sendes til en mailadresse, der slutter på @anders.dk, havner i hans indbakke. Og derfor kan en menneskelig fejl, hvor en medarbejder glemmer et 'r' i mail-adressen, altså være årsag til, at mails med personfølsomme oplysninger ender hos Anders Lorensen. 

Anders Lorensen kontaktede allerede i 2009 Randers Kommune og fortalte, at noget var galt, og at han fik mails, han ikke burde få fra kommunen – mails som blandt andet indeholder CPR-numre, borgerklager og personalesager. Han modtog et kort svar, der undskyldte for fejlsendelsen og hørte derefter ikke mere. Men der er endnu ikke rettet op på fejlen hos Randers Kommune, oplyser Anders Lorensen til Version 2.

Specielt én mail fra april 2014 var dog så spækket med personfølsomme oplysninger, at Anders skrev en forholdsvis lang, informerende mail til Randers Kommunes direktør, Steinar Kristensen. Herfra blev der kvitteret for modtagelsen af mailen, men mails af samme type blev ved med at komme. IT-chef Bent Højlund oplyser til Version2, at han ikke har hørt om problemet. 

rp