DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Offentlige hjemmesider deler privatfølsomme oplysninger

En undersøgelse foretaget af Ingeniøren viser, at 47 ud af 86 offentlige hjemmeside bruger værktøjer, der sporer brugernes færden online og sender data videre
21. APR 2017 11.20

Flere offentlige hjemmesider sender følsomme data om brugernes færden online videre til private selskaber, hvor de blandt andet bruges til at målrette reklamer. Det viser en undersøgelse, Ingeniøren har foretaget blandt 86 offentlige hjemmesider.

Ud af de 86 hjemmesider sender hele 39 data om brugeren videre til Google gennem webanalyseværktøjet Analytics. Derudover placerer 18 af hjemmesiderne en cookie, der bruges til reklame og det betyder, at i alt 47 ud af de 86 hjemmesider sender oplysninger videre til en tredjepart, uden at brugeren får mulighed for at give samtykke.

- Det betyder, at vi får registreret vores gøremål online uden at kunne vælge det fra, siger lektor ved IT-Universitetet Thomas Hildebrandt til Ingeniøren.

- Myndighederne gør det måske i en god mening, fordi formålet er at forbedre deres tjenester. Men de betaler med borgernes privatliv, fastslår han.

Myndighederne har et særlig ansvar
Interaktionen med det offentlige på nettet kan - i modsætning til at shoppe sko - være ekstremt følsom, fremhæver Forbrugerrådet Tænk:

- Det kan være alt fra skilsmisse til børnepasning og skat, og derfor har de her myndigheder et særligt ansvar, siger seniorjurist Anette Høyrup.

Formålet med de reklamenetværk, som hver femte offentlige hjemmeside ifølge undersøgelsen samarbejder med, er enkelt: Den cookie, som lagres på borgerens pc, bruges til at lave en profil af den enkelte bruger, der kan forudsige, hvilke reklamer han eller hun er modtagelig over for.

Sider, der bruger det mere udbredte Google Analytics, sender som standard borgernes ip-adresse, browseroplysninger, skærmopløsning med mere videre til it-giganten sammen med oplysninger om, hvilke sider brugerne besøger. Disse data kan hjemmesideejerne bruge strategisk til at analysere, hvordan siden virker.

Læs hele artiklen hos Ingeniørens netmedie Version2

Ritzau