DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Læse-app gør skolebørn til bedre læsere

En 8. klasse fra Taastrup har forbedret deres karakter med næsten én efter kun to og en halv måneds læsetræning. På landsplan bruger 482 skoler allerede app’en

En læseapp, der træner læseteknik og evner til at se på en tekst, genkende ordene og ikke mindst læse hurtigere og mere koncentreret, bliver brugt på flere skoler i landet. Indtil videre har 482 skoler fra 60 kommuner prøvet kræfter med app'en, der samtidig tester eleverne undervejs, så de oplever, at de bliver dygtigere.

- Rigtig mange steder er man blevet gjort opmærksom på, at eleverne læser for langsomt. Men at læse grundigt er ikke nødvendigvis det samme som at læse langsomt. Det handler om at have den rigtige læseteknik, og det er dét, app'en træner. Faktisk mister vi koncentrationen, hvis vi læser for langsomt, fortæller Merete B. Riedel, der er læringsansvarlig for og kvinde bag FrontRead, som app'en hedder.

App'en henvender sig på nuværende tidspunkt til elever fra 4. klasse, hvor de fleste børn har lært at læse flydende, og helt frem til udskolingen, og mens den på nogle skoler bliver brugt som et redskab i den løbende læseundervisning, bruger andre skoler den til koncentrerede, afgrænsede forløb med det formål at styrke læsningen intensivt.

En af de skoler, der brugt app'en intensivt er Borgerskolen i Taastrup, hvor en 8. klasse inden sommerferien prøvede læsetræningen af i to og en halv måned. Læse-tests foretaget før og efter forløbet viser, at eleverne forbedrede deres karaktergennemsnit fra 5,14 til 6,0, altså næsten en hel karakter.

Vi læser ikke kun i dansk
Det interessante ved app'en er ifølge Merete B. Riedel, at man kan blive ved med at forbedre sin læsning, og nogle skoler bruger den derfor også gennem hele skoletiden, dog først fra 4. klasse, hvor det første forløb ligger. Så igen i 6. og 8. klasse og til sidst i foråret lige inden eleverne skal til 9. klasses afgangseksamen. 

- Rudersdal er den kommune, der har haft app'en længst, og der kan vi se, at eleverne kan blive ved med at løfte sig og blive bedre og bedre til at læse, fortæller hun til dknyt.

Læsetræningen henvender sig derfor heller ikke udelukkende til folkeskoler, men også til elever på videregående uddannelser. Og så styrker en god læseteknik også eleverne i alle andre fag, fordi man lærer at danne overblik og forstå en given opgave.

Læsning for livet
At kunne skimme en tekst og hurtigt afkode, hvad der er væsentligt, og hvilke afsnit man let kan springe over, er således ikke kun noget, man kan have gavn af mens man går i skole, men kompetencer man har brug for hele livet - blandt andet i erhvervslivet og kommunale forvaltninger, hvor Merete B. Riedel i 20 år underviste voksne i læseteknik. Det er ud fra de erfaringer, at hun i 2014 fik ideen til at udvikle app’en.

Også i vores helt almindelig dagligdag kan en god læseteknik gøre en forskel:

- Når man laver en google-søgning i dag, kommer der jo en halv million henvisninger frem, og det at kunne skabe sig overblik og træne vores evne til at huske og forholde sig til mange ting på én gang, er også noget af det programmet er med til, siger Merete B. Riedel til dknyt.

App'en har ligesom mange andre app's en vis spil-effekt, så man får en oplevelse af, at man kan arbejde med sig selv og blive bedre. Der er desuden et administrationssystem til app'en, der gør det muligt for lærere at planlægge undervisningsforløb og følge elevernes progression.

 

Læs mere om app'en her.