DK Nyt
DK Job

Høringssvar via NemID giver problemer

KORT NYT25. AUG 2016 13.53

ASSENS: Et høringssvar med en borgers cpr-nummer er ved en fejl blevet offentliggjort på Assens Kommunes hjemmeside. Ved indsendelsen af høringssvaret skulle borgeren logge ind med NemID, og da kommunen offentliggjorde hans svar i bilagene kom cpr-nummeret ved en fejl med. Det skriver Fyens Stifttidende.

Fejlen er ifølge formand for IT-Politisk Forening Jesper Lund kritisabel, og han mener, at kommunen i stedet burde opfordre borgere til at sende høringssvar via almindelig mail, da fejlene sker, når cpr-nummeret automatisk kobles på, og kommunen glemmer at fjerne det. Cpr-nummeret er slet ikke relevant, når det gælder høringssvar, siger han.

Rikke Berg, direktør for Innovation og Netværk beklager, at kommunen igen er kommet til at lække et cpr-nummer og siger, at kommunen vil gøre, hvad den kan, for at det ikke sker igen. Hun vil endnu engang instruere medarbejderne i, at de skal konvertere mails til pdf-filer. Sammen med systemudviklingen gør det forhåbentlig, at det ikke sker igen, siger hun.

mfa