Det haster altså at få gjort noget ved problemerne
Fra 2019 afløste Aula SkoleIntra som it-løsning og central kommunikationskanal mellem SFOer, dagtilbud og hjem i alle landets folkeskoler og i dagtilbud i 93 kommuner.
Foto: Christian Lindgren, Ritzau Scanpix

Skoleledere i hård kritik af Aula:
"Det haster altså at få gjort noget ved problemerne"

De fleste af landets skoleledere er utilfredse med Aula i ny undersøgelse. 53 pct. synes, at Aula har fejl og mangler, mens seks pct. slet ikke synes, systemet fungerer.

- Vi havde en forventning om, at Aula ville være et tidssvarende digitalt værktøj. Men her efter et år må vi sande, at det ikke er tilfældet. Skolelederne oplever hverken, at Aula er tidssvarende eller enkelt, og det understøtter slet ikke skolens behov for kommunikation og samarbejde.

Sådan lyder det fra Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen, efter foreningen har undersøgt, hvad landets skoleledere mener om det omdiskuterede it-system, som nu har været i drift i et år. Undersøgelsen kom i stand, fordi foreningen blev kontaktet af mange skoleledere, der oplevede alvorlige problemer med systemet.

Konklusionen: Over halvdelen af skolelederne synes, Aula har fejl og mangler, mens en lille del (seks pct.) slet ikke synes, systemet fungerer. Fordi det betyder daglige fejl og mangler i systemet rundtom på landets skoler, haster det at få rettet op på, mener Claus Hjortdal:

- Vi håber, at Kombit/KL tager svarene i undersøgelsen lige så alvorligt, som vi gør, og at de vil tage vores anbefalinger med i det videre arbejde med Aula. For det haster altså at få gjort noget ved problemerne, siger han.

Store udfordringer med vigtige funktioner

Det er Kombit, der leverer systemet, og derfor har Skolelederforeningen henvendt til sig KL og Kombit med en række anbefalinger til forbedringer. Undersøgelsen viser nemlig, at det er vigtige funktioner som besked- og kalendersystemet, der ikke fungerer godt nok.

Samlet vurderer lederne, at udfordringens størrelse ved henholdsvis besked- og kalendersystemet er syv, hvor et er ingen udfordring og 10 er stor udfordring. Udfordringen ved søgefunktionen scorer otte, skemafunktionen syv og bookingfunktionen seks ud af 10.

Skolelederforeningen mener på baggrund af undersøgelsen, at der skal udvikles nye funktioner som vikarhåndtering, klasselog og arkivsystem, fordi der er brug for dem. Manglende klasselog scorer otte ud af 10 på udfordringsniveauet, mens manglende kontaktbog scorer knap otte og det generelle overblik lige over syv.

Sidst mangler der support, hvilket betyder, at skolelederne i dag bruger for lang tid på at hente hjælp og rette op på fejl. Derfor efterlyser foreningen en fælles support-funktion.

Undersøgelsen efterlader altså et klart aftryk: Flertallet af skoledere er kørt træt i systemet.

Undersøgelsen

  • 52 pct. af skolelederne oplever, at personalet har mange udfordringer med Aula. 18 pct. oplever, at personalet er meget utilfredse.
  • 22 pct. af skolelederne oplever, at forældre har mange udfordringer med Aula.
  • 42 pct. af skolelederne oplever, at de selv må prøve sig frem, hvis de skal bruge hjælp ved problemer.
  • 992 skoleledere har besvaret undersøgelsen i november 2020.

Læs hele undersøgelsen her.