DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Foto: Jens Dresling, Polfoto.

Borgmestre: Meget dårligt på Facebook, men ikke kun

Hver tiende har helt fravalgt sociale medier, dobbelt så mange overvejer det, viser rundspørge
12. FEB 2016 14.31

Hver tiende borgmester har helt fravalgt sociale medier, og dobbelt så mange overvejer at følge efter, viser en hurtig temperaturmåling på borgmestres brug af sociale medier, som dknyt har foretaget i denne uge, efter at Bornholms borgmester Winni Grosbøl (S) sidste weekend droppede Facebook og lukkede sin profil.

En tredjedel (33) af de adspurgte 98 borgmestre har svaret på dknyts spørgsmål, og hvad enten de er svorne brugere af sociale medier eller på det hold, der overvejer, om de vil blive, er der stor enighed om, at især Facebook er et sted, hvor man nemt kan blive udsat for ‘åndssvage og destruktive’ debatter, dårligt tone og mistænkeliggørelse. Kun ganske få svar trækker ikke i den retning.

På dknyts spørgsmål, om der er for mange skældsord og ukonstruktive kommentarer, svarer fx Solrøds borgmester Niels Hörup (V) ‘Ja, som i JA’, og Slagelses borgmester Stén Knuth (V) kan berette om en shitstorm, han netop har været igennem på Facebook efter TV2-dokumentaren 'Anbragt i Helvede' i sidste uge om to piger, der har anlagt erstatningssag mod Slagelse Kommune - en sag som borgmesteren med egne ord ‘blev klasket op på’, og hvor tonen på Facebook var ‘helt i hegnet’. En oplevelse der godt kunne friste til at lukke ned, skriver han, uden at han dog har tænkt sig at gøre alvor af det.

Samme overvejelse har Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) gjort, dog kun ‘kortvarigt når man kaldes idiot, der laves falske opslag om en osv.,’ skriver han. Men tilføjer at ‘de få skal ikke vinde og derfor sker det ikke’.

Det er ikke kun dårligt
Når det trods alt er de færreste, der overvejer at fravælge de sociale medier som politisk kommunikationskanal, og endnu færre, der har gjort alvor af det, så skyldes det, at det jo heller ikke er den rene elendighed altsammen. ‘Det er et godt sted at have dialog og komme med konkrete budskaber’, mener således Allerøds borgmester Jørgen Johansen (K), der anser de sociale medier for ‘en del af vores fremtid, om vi vil det eller ikke’.

Odders borgmester Uffe Jensen (V) kalder Facebook ‘et effektivt sted at formidle budskaber’ men advarer samtidig mod at overdosere. ‘Hvis man tæppebomber med budskaber og politiske meldinger, bliver man træt som modtager’, er Uffe Jensens erfaring.

Ikke overraskende er der stor forskel på, hvor stor arbejdsindsats borgmestrene lægger på sociale medier. Praktisk taget alle klarer opgaven egenhændigt, men enkelte får dog lejlighedsvis en hånd med fra familiemedlemmer.

Tidsforbruget går fra under en time og op til otte-ti timer ugentligt. Tidsforbrugene i den høje ende med det meste af en arbejdsdag fordelt hen over en uge optræder typisk hos borgmestre, der også bruger de sociale medier som nyhedskanal.

 

Artiklen er den første i en mini-serie baseret på dknyts rundspørge om borgmestres brug af sociale medier. Serien fortsætter på mandag.