DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

App beregnet til elever med autisme kan også bruges mere generelt

Lærere i folkeskolen får hjælp til at skabe mere struktur og forudsigelighed.
2. AUG 2019 9.00

Digitale teknologier kan gøre elever mere selvhjulpne, give øget selvtillid og færre konflikter. Det viser erfaringerne fra projektet 'Inkludigi', hvor otte skoler fra Billund, Gentofte, Kolding, Lejre og Vordingborg kommuner har prøvet kræfter med at bruge teknologi til at støtte arbejdet med inklusion i folkeskolen.

Det oplyser Fonden Unges, der har samarbejdet om projektet med Socialt Udviklingscenter SUS og med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond.

Som en udløber af projektet, der løb 2017-2019, har Fonden Unges netop afviklet en række kurser i brugen af appen Scan How, som egentlig er udviklet som et personligt hjælpemiddel for personer med autisme, men som i projektet har vist sig også at være et værdifuldt værktøj i folkeskoleundervisningen.

- Inkludigi-projektet viser, at Scan How også kan noget helt særligt i klassesammenhæng. Appen kan hjælpe elever med fx bedre at forstå matematik. Samtidig får lærere hjælp til at skabe mere struktur og forudsigelighed og skabe et læringsmiljø, hvor både elever med lav og høj fagforståelse får en positiv oplevelse, fortæller Matias Faaborg fra Fonden Unges.

Scan How er kort fortalt en app, der gør det muligt for personer med autisme og andre kognitive udfordringer at klare en lang række opgaver på egen hånd uden behov for en personlig hjælper.

ka