DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Ældre er lige så (u)trygge ved offentlig IT som unge

Men selvstændige, ledige og ufaglærte er i ny undersøgelse de tre grupper, som er mest utrygge ved digitaliseringen af det offentlige

E-boks, borger.dk, rejsekort og tast-selv på Skats hjemmeside. Danmark er et af de OECD-lande, som i størst grad bruger digitale værktøjer. Især i kommunikationen med det offentlige er digitaliseringen blevet en faktor, som er svær at komme uden om.

Men selvom myten ofte lyder, at det er de ældre, som har svært ved at overskue den stigende grad af digitalisering, så viser en ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget IDA blandt 2.000 danskere, at både ældre og unge har lige godt - eller lige dårligt - fat i digitaliseringen.

Der er heller ingen forskel på, om det er personer i provinsen eller i de store byer, der skal kommunikere med det offentlige - begge grupper er lige (u)trygge og (u)sikre i digitaliseringen. Kun fyrre pct. af respondenterne er tryg ved kommunikationen med det offentlige, mens 20 pct. føler sig decideret utryg.

Men på faggrupper er der klar forskel at spotte, hvor især ledige, ufaglærte og selvstændige viser sig at have sværere ved at finde rundt på de offentlige hjemmesider, som de har kontakt med.

Blandt disse tre grupper er trygheden ved at kommunikere med det offentlige digitalt også absolut lavest. Mens kun 32 pct af de ufaglærte og 25 pct. af de ledige i høj grad eller i særdeles høj grad føler sig ‘i tæt kontakt og tryg ved denne form for kommunikation til det offentlige’ er det hele 49 pct. af de funktionærer, der har deltaget i undersøgelsen, som føler sig i god kontakt og tryg ved digital kommunikation til det offentlige.

Derudover viser undersøgelsen, at:

  • En tredjedel af de 2.000 respondenter mener, at det er let at orientere sig på offentlige hjemmesider, mens 20 pct. finder det svært.
  • Halvdelen oplyser, at de intet besvær har ved at digitale redskaber har afløst telefon og brevudveksling. De finder det dog heller ikke lettere
  • En tredjedel drømmer om flere digitale services fra det offentlige, mens 24 pct afviser at kunne overskue mere digitalisering
  • En tredjedel savner mere personlig betjening. En anden tredjedel savner ikke personlig betjening. Mens den sidste tredjedel befinder sig et sted midt imellem.


Læs hele rapporten her


Dataindsamlingen er foretaget af Userneeds for IDA blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen mellem 18-70 år. Analysen viser, at 75 pct. har haft digital kontakt med det offentlige inden for det seneste år.