DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Foto: Jens Nørgaard Larsen, Ritzau Scanpix.

12 kommuner viser vejen for regeringens teknologipagt

Regeringens nye teknologipagt skal få flere unge til at vælge en teknologisk uddannelse. 12 af landets kommuner er allerede i gang med opgaven
26. JAN 2018 6.23

Regeringen lancerede i dag den såkaldte teknologipagt med en ambition om, at der over de næste 10 år skal uddannes 10.000 flere unge inden for de såkaldte STEM-områder - teknologi, IT, naturvidenskab og matematik. Interessen for at vælge den digitale og teknologiske uddannelsessti skal skabes allerede blandt de yngste i grundskolen.

12 kommuner er på forkant med teknologipagtens nye nationale ambition og er allerede i gang med at udvikle strategier, der vil få flere grundskoleelever til at vælge den naturfaglige vej.

Arbejdet er faciliteret af Astra, den samlende aktør for læring i natur, teknik og sundhed i Danmark.

- Astras vision er netop at få en større andel unge til at vælge en scienceuddannelse og karriere. Vi er derfor enormt glade for initiativet med Teknologipagten. Det betyder blandt meget andet, at vi fortsat kan støtte og udvikle det vigtige arbejde med kommunale naturvidenskabsstrategier og dermed gøre en overordnet national strategi til praktisk og konkret virkelighed, siger direktør for Astra, Mikkel Bohm.

Strategi for naturvidenskab
Landets kommuner har allerede mål for naturfag i dagtilbud og skoler og i mange kommuner sikrer en naturfagskoordinator naturfagsundervisningen ved fx kompetenceudvikling af lærere og pædagoger, ved at styrke tværfagligt samarbejde og ved at etablere de rette rammer for talenter.

De 12 kommuner har taget skridtet længere med et tværfagligt samarbejde i Astras 'Udviklingsrum 2017-19'. Medarbejderteams fra kommunerne inspirerer hinanden, og der er plads til at flere kommuner kan følge efter.

I eksempelvis Vejle Kommune arbejder mange skoler allerede med teknologiorienterede læringsmiljøer som en del af skolefagene, også naturfagene. Det gælder f.eks. EiS - Engineering i Skolen samt integration af  FabLab, der handler om digital fabrikation og designprocesser.

- Det er en mulighed for at afstemme og spejle vores indsatser inden for STEM-området og følge med i og blive inspireret af, hvad der sker nationalt og i andre kommuner. Vi er rigtig langt i arbejdet med en ny kommunal strategi for naturfag og vi mener, at det er tidlige indsatser og et fokus på overgange, der har stor betydning for børn og unges oplevelse og motivation for naturfagene, siger chef for uddannelse og læring i Vejle Kommune, Ulla Riisbjerg Thomsen

Hollandske erfaringer
Regeringens Teknologipagt præsenteres d. 30. januar som en del af strategien for Danmarks digitale vækst. Pagten bygger i høj grad på erfaringer fra Holland, der indførte en lignende teknologipagt for 13 år siden. Astra har haft et flerårigt samarbejde med hollænderne for at kunne bidrage til forberedelserne og implementeringen af pagten i Danmark sammen med andre relevante danske aktører.

- Ligesom i Holland lægger Teknologipagten op til et bredt samarbejde mellem erhvervslivet, det offentlige og uddannelsesstederne i det danske samfund og danner som sådan en ramme for en strategisk koordineret indsats  - og det er der brug for. Vi arbejder for at små og ukoordinerede indsatser erstattes af langsigtede, strategiske programmer for at styrke scienceuddannelser i Danmark, siger Mikkel Bohm.

Astra har også været medstifter af et nyt europæisk netværk for nationale STEM-indsatser – EU STEM Coalition - der fremmer lignende indsatser i andre europæiske lande.

 

De 12 kommuner, der deltager i det fælles udviklingsrum er: Dragør, Fredericia, Furesø, Halsnæs, Høje-Taastrup, Kalundborg, Kolding, Odsherred, Skive, Sønderborg, Vejle og Vordingborg. 11 procent af landets 0-17 årige bor i disse 12 kommuner.

rp