Chatbotten Muni er klar til brug.
Foto: Aarhus Kommune

Robot er klar til at svare på spørgsmål i 43 kommuner

Chatbotten Muni er taget i brug i dag som en del af Den Digitale Hotline.

I dag er den kommunale chatbot Muni officielt gået online på 43 kommunale hjemmesider. Den lille digitale assistent kan svare på typiske spørgsmål om fx pas, kørekort, flytning og lægeskift.

Chatbotten blev sendt i udbud for halvandet år siden, og udbuddet blev vundet af IBM Watson, som siden har arbejdet med at bygge og træne den til at levere de rigtige svar.

Muni lanceres som en udbygning af Den Digitale Hotline, et samarbejde, som nu er vokset til 43 kommuner, efter at blandt andet Esbjerg også har tilsluttet sig fra i dag.

På Den Digitale Hotline hjælper medarbejderne fra deltagerkommunernes borgerservice 60 timer om ugen borgerne med at navigere i digitale selvbetjeningsløsninger og svarer på generelle spørgsmål.

Potentielt 78 kommuner

Da opgaven blev udbudt, var 36 kommuner med i Den Digitale Hotline, men i alt 78 kommuner valgte at være en del af udbuddet. Derfor har potentielt 78 kommuner mulighed for at hoppe med på chatbotten uden at skulle ud i et nyt udbud og uden nødvendigvis at tilslutte sig resten af Den Digitale Hotline, oplyser Lene Hartig Danielsen, chef for Borgerservice i Aarhus Kommune og formand for DDH-styregruppen.

Hun opfordrer til, at flere kommuner tilslutter sig chatbotsamarbejdet, som er det største offentlige samarbejdsprojekt om en chatbot i Danmark.

Tidligere har Roskilde Kommune udviklet sin egen chatbot ved navn Kommune Kiri i samarbejde med Frederiksberg, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal og Lyngby-Taarbæk, som alle har botten på deres hjemmeside. 

 

 

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
DK Job