DK Indkøb
Mere tid og færre fejl med strøm på whiteboardet

Mere tid og færre fejl med strøm på whiteboardet

Efter et år med skærme i stedet for whiteboards vil hverken sosu-assistenter eller ledere i PlejeGribskov undvære det elektroniske overblik på digitale touchskærme. Det giver dem mere tid hos borgerne og mindsker risikoen for fejl
28. JUN 2017 9.00

Den hænger på samme væg på kontoret og fylder det samme som whiteboardtavlen, der hang der før. Den digitale touchskærm på Toftebo center for midlertidigt ophold har også kolonner med borgernes diagnoser, tilstand og pleje. Oplysningerne bliver bare ikke visket ud, hvis en skulder lige kommer til at strejfe dem i farten. Og alt bliver gemt, så det er nemt at holde styr på både sengepladser, medicinering og fakturering, oplyser InCare.

- Her er tid at hente, som vi benytter til varme hænder, fordi det ikke er et spareprojekt, fortæller Charlotte Milton, der er virksomhedsleder for PlejeGribskov.  Det driver to plejecentre og et center for midlertidigt ophold i Gribskov Kommune, der alle har indført personaleskærme fra InCare til at give det daglige overblik over borgerne og dokumentere deres behandling.

- Det vigtigste, vi har fået ud af personaleskærmene, er, at de skaber mere tid ude hos borgerne for medarbejderne. Og mine ledere, ja de har fået mere tid til at bedrive ledelse, forklarer hun.

Hver morgen printer sosu-assistent Sanne Køcher Kjeldsen og hendes kolleger på Toftebo et skærmbillede af personaleskærmen ud. Det stikker de i baglommen og bruger resten af dagen.

- Med to klik kan jeg finde de borgere og de opgaver, som jeg skal tage mig af i dag og printe en seddel ud med det. Det giver mig overblik, og det er nemt. Meget nemmere end før, hvor vi noterede i hånden, forklarer hun.  

Teknik med mening
- For os var det en af præmisserne for overhovedet at turde sætte strøm til whiteboardet, at systemet kunne integrere med vores dokumentationssystem. Hvis det ikke kunne det, så kunne det være lige meget, så kunne vi lige så godt blive ved med at skrive i hånden, for så skulle vi dobbeltdokumentere, og det ville vi ikke, siger leder Charlotte Milton.

Det er foran skærmen personalet mødes hver morgen og flere gange i løbet af dagen, når der triageres, som personalet kalder gennemgangen af hver enkelt borgers status for helbred og pleje. Med fingrene skubber de rundt på kolonner og klikker på billeder af de enkelte borgere, mens de opdaterer og ajourfører oplysninger .

For sygeplejerske Maria Andersens arbejde betyder det, at hun mest bliver brugt hos de dårligste patienter.

- Det giver god mening, at vi alle sammen bruger vores kompetencer, så de passer præcist til de borgere, vi hver især tager os af. På den måde er kvaliteten af vores arbejde blevet bedre«, siger hun.

Sparer tid
Teamleder Camilla Strøyberg er ofte med til den daglige triagering. Noget hun ikke altid havde tid til før touchskærmene blev hængt op. Med skærmene er den 20 minutter lange daglige samtale med visitationen om ledige stuer til nye borgere forsvundet.

- Visitation kan selv se med på skærmens overblik, og det er en stor hjælp i dagligdagen, fortæller hun.

Også sidst på måneden, når hun fakturerer, sparer skærmenes dokumentation hende for tid.

- Tidligere kunne jeg bruge halve og hele dage på fakturering. Det klarer jeg nu på en halv dags tid, siger teamlederen.

 

PlejeGribskov driver udover Toftebo center for midlertidigt ophold to plejecentre i Gribskov Kommune

Toftebo har 33 pladser

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.dkindkob.dkartikel/mere-tid-og-faerre-fejl-med-strom-pa-whiteboardet